Att träna in nya beteenden

Att ha semester kan ju tyckas vara avslappnande och trevligt. Att bo på hotell och njuta av frukost eller middag på restaurang. Min hjärna har dock varit av en annan uppfattning, under många år.

Semester = obehagligt. Semester = stressigt. Semester = fara.

Förut, när jag precis blev sjuk(skriven) tänkte jag att det var bra att åka på semester, att koppla av och ladda batterierna och allt det där. Höjden av avkoppling torde vara en spaupplevelse.

Men min kropp reagerade så kraftfullt på de där resorna. Jag hade sådan ångest. Kunde inte slappna av, fick panikångestattacker som inte ens slutade när jag kräktes av ångesten. Jag mådde så dåligt. Spa var värst av allt. Rastlösheten kröp i kroppen på mig. Det finns nog bara en sak som är värre än att vara sjuk. Det är att vara sjuk när man inte är hemma.

Det var som att spåren i hjärnan blev djupare och djupare ju fler semestrar vi åkte på. En självuppfyllande profetia.

Att försöka arbeta bort ett beteende som inte fungerar är otroligt svårt och kräver hårt arbete. Men det går.

Det har tagit mig flera år att komma över den här skräcken. Nästan som om jag har haft hotellfobi. Så konstigt. (Jag älskar egentligen att resa och har gjort det jättemycket förut) Men hjärnan reagerar innan förnuftet hinner styra. Och då reagerar den med rädsla. Sen spelar det ingen roll vad jag säger till den för att lugna ner mig och förklara för mig själv att det är nonsens. Den lyssnar inte.

Men den här sommaren har jag känt att jag är på gång att vända skutan. Jag oroar mig inte så mycket. Jag övar in nya beteenden, så att hjärnan lär sig att semester är fint. Semester är positivt och inget att vara rädd för.

2 kommentarer:

  1. Förstår precis hur du menar. Jag har inte velat åka nånstans alls sen jag blev sjuk. Vill bara vara hemma och ju sämre jag har varit desto mer omöjligt har semester utomlands känts. Jag har åtminstone börjat tänka på utlandsresor nu och det är ju ett gott tecken. Inte så konstigt att man inte orkat jobba när man inte ens orkat åka på semester, som ju ska vara avkopplande. Härligt att du kunde njuta lite även om jag förstår att det inte var härligt hela tiden. Det kanske kommer perioder när det är härligt hela tiden för oss också. Tids nog...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att allt ska vara härligt hela tiden är nog väl bra att hoppas på. Men att orka jobba och åka på semester vore ju inte för mycket begärt, eller hur?! ;)

      Härligt att du börjat orka tänka på utlandsresor. Det är absolut ett gott tecken. Känner igen det så väl, ju sjukare desto mindre bekvämlighetszon. Typ gömd under täcket i sängen. Hur ska man kunna resa nånstans när man inte ens kan ta sig till tvättstugan liksom? :)
      Kram

      Radera