Vi ska fan inte behöva dö

Källa


Det var bara några dagar sedan jag skrev om en blogg-vän som valde att lämna jordelivet. Hen orkade inte kämpa mer. Det blev för tungt. För mörkt.

En är en för mycket. Punkt slut.

Men nu har jag fått besked om att en annan vän, som jag också lärt känna genom bloggen, kämpar för sitt liv, på sjukhus. Kroppen orkar inte. Jag hoppas, hoppas, hoppas att det inte är för sent. Hen har bett om hjälp vid så många tillfällen, men inte fått den. Utan blivit lämnad till sig själv, utan läkarvård, till och med utan sjukskrivning.

Den som säger att stress inte är livsfarligt har aldrig varit riktigt drabbad. En till synes "enkel" liten stressperiod kan leda till så fruktansvärt allvarliga följdsjukdomar. Konsekvenserna av stressen är fullkomligt vidriga.

Det är så enkelt att hamna där. I sjukdomar som är livshotande.

Och.

Det kan drabba precis vem som helst.

Jag vill inte mer nu. Jag vill att vi alla ska få chans att må bra. Så bra som vi kan. Jag vill inte att mina vänner ska behöva dö ifrån mig på grund av stressens följdsjukdomar. Vi är unga, vi har hela livet framför oss. 

Vi ska fan inte behöva dö. 

Inte nu. Inte redan. Inte så här. 

Gråter.


10 kommentarer:

  1. Det gör mig ont att höra att det finns medmänniskor som inte får hjälp och stöd av vårt samhälle när de mår dåligt och ber om hjälp.
    ❤❤❤
    Hoppas att din bloggvän får den hjälp som behövs nu. Fast det är alldeles för sent.
    Stressen ger så många symtom inte bara psykiska.
    Hade jag förstått för flera år sen att mina värkande leder berodde på stress hade jag kanske inte varit sjuk i utmattning nu.Vården kanske hade förstått att allting syns inte i prover men en ledsen och trött själ kan signalera genom att låta kroppen göra ont. För att vi ska stanna upp och lyssna.Hjärnan signalerar på olika sätt att nu är det fara och färde.
    Men om man inte har kunskaper om stressmekanismer och hur de fungerar i kroppen?
    Om inte chefen har kunskaperna utan pressar sina medarbetare och ofta sig själva också in i väggen?
    Om hela samhället pressar på på olika sätt ?
    Om vi pressar oss själva alldeles för hårt för att vi brottas med vår egen känsla av otillräcklighet?
    Hade jag vetat hade jag inte bara rusa vidare, fixat jobbet till varje pris kallsvettig, yr och med ett ansikte som domnade av trötthet.
    Det är en sak att man inte har förstått bättre utan rusar på in i väggen men en helt annan sak att inte få hjälp och stöd när man väl har hamnat där.
    Ibland kan jag oroa mig när jag läser att risken att bli sjuk i hjärt- och kärlsjukdomar även cancer ökar efter en utmattning.
    Det är på tiden att vårt arbetsliv förändras så att vi får klara våra jobb med rimliga krav och vettiga förutsättningar.
    För i slutänden är det inte bara det mänskliga lidandet i att läka en utmattning. Det är samhällets kostnader som kommer att öka ännu mer för sjukskrivningar men också alla följdsjukdomar som kan komma av stressen.
    Tänker på din vän och hoppas så att det ska ordna sig till det bästa.
    Kram från
    Annica
    ❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord. Ja det är otroligt frustrerande att se att en person söker hjälp utan att få den förrän det är riktigt akut. Hoppas att det sker en förändring på sikt. Det här håller ju inte.
      Kram

      Radera
  2. Nej, döden ska inte vara en lösning på stressproblrmatiken. Skickar värme och omtanke till din vän ❤️ Och till dig! Stor kram

    SvaraRadera
  3. Gråter med dig. Rasar med dig.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det värmer att veta att du är med mig.
      Kram

      Radera
  4. Det är så oerhört tragiskt. Det här kan vara en dödlig sjukdom både genom fysiska följdsjukdomar och genom att man helt enkelt inte orkar längre och ger upp. Det är viktigt att folk förstår det och att vården tar det på allvar. Jag har själv velat ge upp många gånger men på något sätt orkat vidare och jag blir så ledsen när jag hör att människor inte får hjälp att ta sig igenom sjukdomen. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår inte varför man inte får hjälp?! Det måste ju hänga ihop med att de som ska jobba med det är sjuuukt stressade också och måste prioritera och kanske är det den som skriker högst som får hjälp först? Jag vet inte. bara spekulerar. Men är glad för alla som tar sig helskinnade ur det här.

      Radera
  5. Så tragiskt att man inte får hjälp och stöd, hoppas verkligen att din vän får den hjälp den behöver nu. Denna sjukdom är absolut jätteallvarlig, tänk om alla läkare och människor överlag förstod vad detta är för något. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror väl att läkarna vet hur allvarligt det är, men kanske har de inte resurser att hjälpa alla som de vill... Kram

      Radera