Särskilt tandvårdsbidrag

Källa

Som så ofta ramlar man över saker av en slump, det hände även den här gången. Jag behöver mina antidepressiva ett tag till, men de orsakar en del biverkningar som är ganska besvärliga. Bland annat muntorrhet. Min mun känns omväxlande klibbig och knastertorr. Tänderna känns smutsiga trots att jag nyss borstat dem. Tandläkaren uppmanade till regelbunden fluorsköljning och tandtråd senast jag var där och nu när det börjar bli dags igen fasar jag för hur många hål jag kommer att ha fått.

Men så hörde jag att man kan få något som heter särskilt tandvårdsbidrag vid vissa sjukdomar. Bland annat om man har problem med muntorrhet pga långvarig medicinering. Det krävs ett läkarintyg som man tar med sig till tandläkaren och då får man ett ekonomiskt bidrag för förebyggande tandvård. Alltså tandvård som syftar till att förebygga besvär.

Här kan du läsa mer, på 1177.

Här finns Försäkringskassans information.

Är det något som du har erfarenhet av?

4 kommentarer:

  1. Hej jag är som du långtidssjukskriven. Vad skulle du säga är de bästa tipsen för att komma tillbaka till arbetslivet?

    Mina är: vattengymnastik socialt och träning
    Yinyoga ger oxytocin påslag och mjukarekropp
    Meditation
    Medveten närvaro
    Att äta regelbundet och att få i mig tillräckligt med protein
    Att våga utmaning sig själv att prova att göra saker som inte tidigare har gått
    Att göra saker som får mig att känna mig kompetent även om jag inte jobbar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag håller med dig i alla dina tips. Tror det är jättebra saker att göra. Sedan när man väl är på gång att börja jobba så ta det väldigt försiktigt. Trappa upp i tid men inte nödvändigtvis arbetsuppgifter osv.

      Radera
  2. Det finns salivstimulerande som hjälper dig att få mer saliv. Fråga på apoteket! Tugga tuggummi ger också ett ökat salivflöde! Jag jobbar (normalt sett) inom tandvården men är dålig på detta med STB eftersom det är tandhygienisten som sköter det men jag tror det är ganska svårt att få STB för denna typ av läkemedel. Men jag låter det vara osagt för jag är osäker. Men kolla med apoteket vad de rekommenderar. Tänk också på att dricka vatten/skölja munnen efter att du har ätit. Jag tuggar nästan alltid tuggummi för att få mer saliv. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tandläkare ville inte att jag skulle hålla på och äta en massa fluortabletter och grejer under så lång tid. Jag ifrågasatte aldrig det utan bara lydde! Bra tips att skölja munnen med vatten efter maten. Enkelt och en sån sak som kan bli av varje gång.
      Tack!!

      Radera