Kroppen reagerar med värk

Jag gör mitt bästa för att pausa, få till vila och sömn. Underlättar vardagen för mig med yoga, promenader och den avkoppling som trädgården ger. Men kroppen säger ifrån. Värken är tillbaka. Med besked. Varenda led och muskel smärtar och stramar. Jag har börjat vakna på nätterna igen, eftersom kroppen gör för ont. Tvingas upp ur sängen för tidigt på morgonen när höfterna värker och handlederna och händerna gör ont i varje led.

Börjar varje morgon med att sitta på mattan. Den fina, blå, zebramönstrade yogamattan, som jag fick i födelsedagspresent förra sommaren. Mjukar försiktigt upp kroppen. Tar på mig mjuka kläder som inte skaver mot huden. Och försöker väcka kroppen. Som behöver sova. Men som inte kan sova, då smärtan håller den vaken. 

En stund i taget. Så tar jag mig igenom den här dagen också. 



10 kommentarer:

  1. Hoppas du snart mår bättre och att värken lägger sig❤❤❤
    Det har ju varit midsommar.
    Hur trevligt som helst med släkt och vänner, musik, god mat och roliga aktiviteter.
    Tyckte det gick riktigt bra.
    Tills idag med en ny krasch.
    Min kropp reagerar med värk av för många sinnesintryck då hjärnan blir överansträngd.
    Jag spänner mig jättemycket då jag umgås med andra människor. Det beror på att jag får lägga så mycket energi på att koncentrera mig och att fokusera för att hänga med i samtal. Ännu svårare med många människor där flera samtal pågår samtidigt.
    Du kanske spänner dig omedvetet då du är aktiv.
    Spända muskler som inte kan slappna av gör ont till slut.
    Jag försöker köra extra mycket avslappning och ta varma bad när det är som värst.
    Var rädd om dig.❤❤❤
    En ny dag imorgon.
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, värken den går upp och ner, fram och tillbaka. Just idag är det bättre igen. Men det är en viktig indikator på att jag ska sakta ner och ta det lugnt ett tag. Det där med varma bad har jag försökt, men blir sååå trött och dålig av det, så det är ofattbart att nåt som egentligen är skönt blir så hemskt. skönt att det funkar för dig!
      Kram

      Radera
  2. Trist med värk, hoppas det lättar snart. Kanske betalning nu efter midsommar? Själv betalar jag f.n. att ha 8 gäster i 8h. Allt gick hur bra som helst och jag hade roligt, MEN sen kommer notan. Yrsel, huvudvärk, övertrött, magkatarr, urk. Måtte det lätta snart för oss alla.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att du hade roligt. Det är trots allt det man minns. Smärta, värk, trötthet, yrsel och skit är nåt normaltillstånd som man alltid dras med, som nån jobbig kusin eller så. ;) Men minnena av en härlig midsommarfest... Mmmmm... Det ska du drömma dig tillbaka till många gånger om.

      Radera
    2. Har börjat läsa din blogg idag. Tampas själv med kronisk yrsel troligen uppkommen av stress/ spänningar i nacken, är undersökt från topp till tå och allt verkar normalt men ändå släpper det inte. Har varit yr dygnet runt i flera år, man blir helt slut.. Känner inte heller någon förbättring. Ser att det är fler som kämpar med just yrsel, har ni hittat nåt som hjälper mot den? Hur ter sig er yrsel? / Hälsningar Jenny

      Radera
    3. Åh, välkommen hit! Roligt att du läser. Vad tråkigt att du varit yr så länge. Min yrsel är mer av ostadighetskaraktär än karusellyrsel. Som om marken gungar åt sidorna och det lutar.

      Saker som förvärrar yrseln är stress, spänningar, värme, ångest (rädsla för yrsel, svimma osv) mm. Jag har gått till sjukgymnast och kiropraktor vilket hjälpt en del. Men inte allt, tyvärr. Yrsel är ju vanligt vid stress/utmattning så det läker ju ut, men lååååångsamt.... Måste hitta strategier för att leva under tiden. Någon annan läsare som har tips?

      Radera
    4. Hur länge höll din yrsel i sig? Jag känner mig också ostadig, som att marken lutar/ och det kränger och far när jag är stilla. Obehagligt när jag rör mig men nästan mer tydlig yrsel ju mer stilla jag är. Känner ni igen det?
      Har mycket svårt för att komma igång med fysisk aktivitet, känns jätteobehsgligt att ta en promenad osv. Hur har ni kommit igång med sånt? / jenny

      Radera
    5. Jag har även mycket svårt för att gå i affärer, på platser med mycket folk osv. Känner mig ännu mer yr då. Tycker även mig känna av blåst, lågtryck och hormonella förändringar tydligt.. Hur är det för er andra? Vad säger sjukvården till er? Förklarar de yrseln på något sätt? / Jenny

      Radera
    6. Min yrsel har hållit i sig länge. Minns faktiskt inte hur länge, men jag blev sjukskriven 2011 och det har varit mer eller mindre upp och ner sedan dess. Ingen uppiggande läsning förstår jag... Men det är bättre och sämre i perioder. Så inte katastrofalt dåligt hela tiden varje dag. Men aldrig riktigt bra heller...:(

      Jag känner igen det att det är värre när man lägger sig ner. För min del handlade det om att kroppen blir mer yr ju mer stressad den är. Jag behövde varva ner med fysiska aktiviteter först, innan jag kunde lägga mig ner och vila. Tex sopa, sitta med händerna i jorden, räfsa löv osv. Det man kallar aktiv vila.

      När jag ska vila och är yr behöver jag börja med att sitta, sedan höjer jag upp huvudändan med hjälp av kuddar för att minska yrseln. Det fungerar inte att lägga sig ner direkt. Då snurrar det värre än värst. Samma om jag ska ner på yogamattan, måste ta det lugnt.

      Jag tycker det har varit enklare att cykla en liten runda än att promenera när jag är riktigt yr. Men undviker det om jag mår för dåligt. Det är inte kul att känna att man kommer typ svimma när man är ute.

      Kanske kan du göra yoga hemma. Yinyoga är fint, även mediyoga, eller yoga with Adrienne på youtube.

      Men bra om du försöker gå ut lite. Bara nån minut i taget. För att vänja hjärnan. Gå runt huset ett varv. Gå två varv efter någon vecka. Osv. Utöka sakta. Så kroppen hinner med. Du har inte bråttom någonstans. Glöm inte det.

      Platser med mycket folk är vanligt att man reagerar på. Yrseln är som en del av ångesten och antalet intryck blir för mycket när man är i affärer eller folksamlingar. Hjärnan tröttas ut såå fort av alla intryck som tex ljud, synintryck, färger, lukter osv. Att leta upp varor eller stå i kö kan vara övermänsklig svårt. I början är det bara att lägga ner, men efter hand behöver man utmana ångesten som kommer av att man står kvar.

      Det viktigaste är att man utesluter andra fysiska sjukdomar. När det är gjort och de inte hittar någon annan orsak är det vanligt att de säger att det beror på stress. Åtminstone är det min erfarenhet utifrån mig själv och vad jag har hört. Och eftersom yrseln förvärras när jag blir stressad är det rimligt att tro att det stämmer. Men jag är lekman, har ingen medicinsk utbildning. Är du osäker råder jag dig att fråga din läkare.

      Hoppas att du fått svar på dina frågor. Oro är inte bra för yrseln heller, så att få kunskap och på så sätt kunna lugna ner sig är jättebra.
      Kram!

      Radera
    7. Tack för dina tankar och svar. Nej oro gör det absolut inte bättre men samtidigt är det svårt att inte göra det vad gäller just yrsel. Blir så handikappande på nåt vis eftersom kroppen hela tiden är på sin vakt.. Tänker liksom yrsel 24 tim om dygnet. Blir stressad av att inte se mönster i varför det kan vara så mycket sämre vissa dagar. Å trots att sjukdomar uteslutits så finns en viss oro ändå kvar..
      Låter ju iallafall bra att yrseln men tiden kan bli bättre ändå även om det känns svårt att tro just nu.. Ska kolla tipsen på yoga osv som du skrev.
      Hoppas vi alla får må bättre snart.
      Kram Jenny

      Radera